Ιστορία
Τα φουσκωτά σκάφη όπως τα γνωρίζουμε σήμερα γεννήθηκαν στη Γαλλία πού ακόμα και τώρα αποτελεί ένα από τους κύριους κατασκευαστές του είδους στον κόσμο. Το όνομα ZODIAC ακόμη χρησιμοποιείται συχνά όταν κάποιοι αναφέρονται σε φουσκωτά σκάφη. Τα φουσκωτά απόκτησαν μια καλή φήμη σ'όλες τις θάλασσες του κόσμου και κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες, γι'αυτό το φουσκωτό σκάφος αγαπήθηκε από την πρώτη στιγμή της εμφάνισής του, με αποτέλεσμα να αποσπάσει ένα σημαντικό μερίδιο από την αγορά των πολυεστερικών σκαφών.Εως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 τα φουσκωτά γιά το ευρύ κοινό δεν ήταν παρά κωπήλατες σχεδίες, ενώ τότε ξεκίνησε η χρήση της εξωλέμβιας μηχανής παρ'όλο που είχε εφευρεθεί ήδη από το 1909 από τον Ole Evinrude. Στις αρχές της δεκατείας του '50, ο Γάλλος αξιωματικός και βιολόγος Alain Bombard ήταν ό πρώτος που συνδίασε την εξωλέμβια μηχανή, το σκληρό πάτωμα και φουσκωτό σε σχήμα σκάφους. Ο πρώην κατασκευαστής αεροσκαφών Zodiac δημιούργησε αυτό το σκάφος και ο φίλος του Bombard, ο δύτης Jackes-Yves Cousteau ξεκίνησε να το χρησιμοποιεί αφού ο Bombard διέσχισε τον Ατλαντικό ωκεανό με το φουσκωτό του το 1952. Ο Cousteau πείσθηκε από το ρηχό εκτόπισμα και την καλή απόδοση αυτού του τύπου σκάφους και τα χρησιμοποίησε ως τα αγαπημένα του βοηθητικά (tender) στις εξερευνήσεις του.
Το φουσκωτό σκάφος της Zodiac υπήρξε τόσο επιτυχημένο που η εταιρία δεν προλάβαινε να κατασκευάσει τόσα ώστε να ικανοποιήσει τη ζήτηση. Ετσι στις αρχές της δεκαετίας του 1960, η βρετανική εταιρία Humber υπήρξε η πρώτη που κατασκεύασε φουσκωτά σκάφη της φίρμας Zodiac στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Rigid-hulled inflatable boat
Το μοντέρνο φουσκωτό σκάφος με σκληρή γάστρα (RIB, rigid-hulled inflatable boat) αποτελεί εξέλιξη του συμβατικού φουσκωτού. Η μορφή της γάστρας βοηθά την πλεύση του σκάφους κόβοντας το κύμα με άνεση όταν ταξιδεύει με ταχύτητα αλλά και σε συνθήκες έντονου κυματισμού. Η δομή της είναι ικανή να υποστηρίξει δυνατότερες εξωλέμβιες ή ακόμη και εσωλέμβιες μηχανές. Το πάτωμα σε αυτά τα σκάφη είναι και αυτό από σκληρά υλικά που εκτός από τη δυνατότητα διαμμόρφωσης του κατάστρωματος συμβάλει και στην ακαμψία του σκάφους. Ουσιαστικά ένα σκάφος RIB στέκεται σχεδιαστικά ανάμεσα στο συμβατικό φουσκωτό και στο πολυεστρικό συνδιάζοντας πλεονεκτήματα και απο τους δύο κόσμους.Πέραν της χρήσης τους ως ναυαγοσωστικές και σωσίβιες λέμβοι, τα σκάφη αυτά χρησιμοποιούνται ως καθημερινά βοηθητικά σε μεγαλύτερα σκάφη και σαν σκάφη αναψυχής. Επιπλέουν εξαιρετικά, είναι πρακτικά αβύθιστα και έχουν μεγάλη μεταφορική ικανότητα αναλογικά με το μέγεθός τους. Κάποια RIBs φτάνουν και ξεπερνούν σε μήκος τα 14 μέτρα και συμπεριλαμβάνουν πλήρη κονσόλα με όργανα ελέγχου και πλοήγησης, χαρακτηριστικά πολυτέλειας και πλήρεις καμπίνες διαμονής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου